FAQ
Hieronder vind je een groot aantal veelgestelde vragen en antwoorden. Ze zijn ingedeeld in de volgende categorieën:
- over Vámonos Travels;
- over de luchtvaart;
- over specifieke bestemmingen.
Mocht je vraag er toch niet tussen staan, neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag verder.
Over Vámonos Travels
Hoe werkt Vámonos?
De Vámonos-formule:
- 100% maatwerk: een reis volledig naar eigen wensen opgesteld.
- Zelfstandig op pad in eigen gezelschap; dus geen groepsreis.
- Een grote mate van vrijheid en flexibiliteit.
- Zelf bepalen welke plaatsen je bezoekt.
- Laat je vakantie niet bepalen door een groep of reisleider.
- De zekerheid van een aanspreekpunt ter plaatse.
- Je bepaalt tot hoever onze bemiddeling gaat.
- Kies je favoriete vervoersmiddel; ervaar het land vanuit trein, bus, huurauto of auto met chauffeur.
- Ruime keuze in accommodaties: categorie A (2 tot 3 sterren), categorie B (3 tot 4 sterren) en categorie S voor authentieke, vaak luxe maar in ieder geval bijzondere accommodaties.
- Reizen binnen het thema dat bij je past. Te herkennen aan bijpassende icoontjes.
Wat moet ik doen?
- Gebruik een reis van de website als uitgangspunt of geef je eigen reisroute door. Uiteraard kunnen de reizen van de website allemaal naar wens worden aangepast.
- Geef je wensen aan op ons offerte aanvraagformulier, stuur een mailtje naar info@vamonos.nl of bel: 020 – 673 53 53.
- Binnen vijf werkdagen ontvang je een reisvoorstel met een logisch reisschema en de prijsopgave.
- Ook ben je van harte welkom op ons kantoor, waar wij je met ideeën en adviezen van dienst zullen zijn.
Is Vámonos Travels aangesloten bij de ANVR, SGR of het Calamiteitenfonds?
Ja, Vámonos Travels is aangesloten bij de ANVR, SGR en Calamiteitenfonds.
Biedt Vámonos ook groepsreizen aan?
Nee, al onze reizen zijn individueel en kunnen geheel op maat worden gemaakt. Natuurlijk kun je wel een arrangement laten samenstellen als je met een eigen groep(je) reist.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
De reisbescheiden ontvang je 7 dagen voor vertrek per e-mail.
Moet ik een aanbetaling doen?
Bij boekingen langer dan zes weken voor vertrekdatum vragen wij een aanbetaling van 35% van de reissom. Hier kan echter van worden afgeweken. Sommige vliegtickets en meerdaagse tours dienen per omgaande betaald te worden, om prijsverhogingen of annuleringen te voorkomen. In dat geval vragen wij het het gehele bedrag van het vliegticket of tour plus 25% van het restant van de reissom als aanbetaling. Als je een annuleringsverzekering afsluit moet deze ook gelijk betaald worden.
Uiterlijk zes weken voor vertrek dient de volledige reissom te worden betaald.
Wat staat er in de reisbescheiden?
In de reisbescheiden staat de volgende informatie:
- Overzicht van alle bevestigingen.
- Contactgegevens van de lokale agent.
- Adressen van uw hotels.
- Algemene reisinformatie.
Wat zijn de mogelijke vertrekdata?
Er zijn geen vaste data waarop je kunt reizen, je bepaalt zelf wanneer je wilt vertrekken.
Welke reis- en of annuleringsverzekering kan ik bij jullie afsluiten?
Je kunt bij ons een reis- en of annuleringsverzekering van Allianz Global Assistance afsluiten. Klik hier voor meer informatie.
Waar kan ik een klacht melden?
Indien je een klacht hebt kun je een mail sturen naar info@vamonos.nl. Wij zullen deze klacht zo snel mogelijk behandelen.
Kan ik contant betalen?
Ja, je kunt bij ons ook contant betalen. Het is helaas door aangescherpte regelgeving niet meer mogelijk om met credit card te betalen.
Wat zijn de reserveringskosten die Vámonos Travels in rekening brengt?
Er wordt € 30,- per persoon aan reserveringskosten in rekening gebracht. Bij reizen binnen Europa is dit € 15,- per persoon.
Vliegt u naar de VS, met een overstap in de VS of via het luchtruim van de VS?
In dat geval moet je een visa waiver via het ESTA programma aanvragen. Neem contact op met Vámonos Travels als je niet zeker weet of je via het luchtruim van de VS vliegt.
Wat is een ESTA formulier?
Nederland maakt deel uit van het Visa Waiver Programma, waarmee reizigers met een Nederlands paspoort naar en via Amerika kunnen reizen zonder visa. Op 12 januari 2009, werd ESTA (the Electronic System for Travel Authorization) een onderdeel van het Visa Waiver Programma. Dit is een formulier dat door alle reizigers moet worden ingevuld, als je naar of door de VS reist. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Meer informatie vind je op: https://esta.cbp.dhs.gov.
Denk erom dat ook kinderen een eigen paspoort moeten hebben.
Visa
Voor verschillende landen dien je al voor vertrek een visum geregeld te hebben. Bij de ‘veelgestelde vragen’ van elke bestemming van Vámonos Travels staat hierover informatie die geldt voor reizigers met een Nederlands paspoort. Neem bij twijfel contact op met Vámonos Travels.
Waar kan ik terecht voor vaccinaties?
Je kunt naar de GGD voor vaccinaties die je nodig hebt voor je bestemming. Maar via thuisvaccinatie.nl kun je een afspraak maken met een erkend arts die je thuis reisadvies en vaccinaties komt geven. Dit kan ook buiten kantooruren en zelfs in het weekend.
Over de Luchtvaart
Kan ik online inchecken en een stoel reserveren?
Via de websites van de meeste luchtvaartmaatschappijen kun je online inchecken. Dit kan vaak 24 uur van tevoren.
Voor bepaalde stoelen geldt een toeslag (meer beenruimte, nooduitgang en dergelijke). De mogelijkheden verschillen per luchtvaartmaatschappij.
In het geval je een KLM vlucht geboekt hebt geldt: wie langer dan 30 uur voor vertrek een stoel wil reserveren op een intercontinentale vlucht, betaalt daarvoor bij KLM € 20,- per enkele reis.
Waar moet ik op letten bij het doorgeven van mijn naam als ik een vliegticket wil reserveren?
Je moet je naam doorgeven zoals deze in je paspoort vermeld staat. Gebruik dus nooit je roepnaam wanneer deze afwijkt.
Getrouwde vrouwen dienen hun meisjesnaam door te geven. Als je officieel twee achternamen hebt zoals mensen met een Latijns-Amerikaanse of Spaanse achtergrond, dan dien je beide namen door te geven. Indien je naam verkeerd op het ticket staat kun je bij sommige airlines niet geaccepteerd worden en de kosten om te wijzigen kunnen hoog zijn.
Wat mag ik in mijn handbagage meenemen?
Je moet uitkijken dat je geen scherpe voorwerpen in je handbagage meeneemt zoals een schaar, nagelschaartje, een vijl, maar ook bijvoorbeeld een paraplu met een spitse punt. Deze worden namelijk gezien als voorwerpen waarmee je mensen kunt verwonden. Voor maximaal gewicht of afmetingen kun je navraag doen bij de luchtvaartmaatschappij.
Hoe lang voor de vertrektijd moet ik inchecken?
Bij veel maatschappijen dien je al drie uur van te voren in te checken. Let op, de incheckbalie sluit vaak 45 minuten voor vertrektijd.
Hoeveel kilo bagage mag ik meenemen?
De voorwaarden verschillen per ticket en per luchtvaartmaatschappij. Als je businessclass vliegt of een speciale kaarthouder bent mag je vaak meer kilo per persoon meenemen.
Ik wil een aanvraag doen voor een Frequent Traveller kaart. Waar kan ik dit doen?
Het aanvragen van een Frequent Traveller kaart kun je bij de betreffende luchtvaartmaatschappij aanvragen. Dit kun je online doen.
Waar vind ik meer informatie over mijn luchtvaartmaatschappij?
Klik op de luchtvaartmaatschappij van uw keuze voor meer informatie over desbetreffende luchtvaartmaatschappij.
Aerolineas Argentina
Air Asia
Air Europa
Air France
Alitalia
American airlines
Bangkok airways
Cathay pacific
China airlines
China southern
Delta airlines
Garuda
Emirates
Iberia
KLM
Lufthansa
Malaysia airlines
TAP
TUIFLY
Vragen per bestemming
Klik op de bestemming van je keuze voor de veelgestelde vragen over desbetreffende bestemming.
Argentinië
Belize
Bolivia
Brazilië
Cambodja
Chili
China
Colombia
Costa Rica
Cuba
Ecuador en de Galápagos
Egypte
Ethiopië
Filipijnen
Guatemala
India
Indonesië
Iran
Jamaica
Japan
Jordanië
Kenia
Laos
Madagaskar
Maleisië en Borneo
Marokko
Mexico
Myanmar
Namibië en Botswana
Nicaragua
Nieuw-Zeeland
Panama
Peru
Sri Lanka
Suriname
Tanzania en Zanzibar
Thailand
Uganda
Uruguay
Venezuela
Vietnam
Zuid-Afrika